Jak zacząć się zdrowo odżywiać?

Jak zacząć się zdrowo odżywiać blog

Dieta – samo brzmienie tego słowa sprawia, że czujemy się dziwnie. Wyrażenie to ma raczej negatywy wydźwięk dla większości z nas. Kojarzy się z udręką odmawianiem sobie przyjemności o zmuszaniem się do jedzenia rzeczy których nie lubimy. Niestety większość z nas niejako z definicji nie lubi zdrowego jedzenia. Nie ma zresztą w tym nic dziwnego to pozostałość po naszych jaskiniowych przodkach. Tłuszcz ma w sobie masę kalorii które były niezbędne do przeżycia. Lata ewolucji tak nasz ukształtowały aby smakowało nam to co zapewnia warstwę sadełka chroniącego przed zimnem czy daje nam jak najwięcej energii. Jeśli na samą myśl o sałacie z soczewicą cieknie Ci ślinka, a uciekasz od soczystego schaboszczaka w panierce to jesteś albo częścią uprzywilejowanej mniejszości albo już udało Ci się pokierować sowimi nawykami żywieniowymi w pożądanym przez siebie kierunku. Jeśli czytasz to jeszcze zakładam, że temat Cię zainteresował.

Zapisz swoje smaki! Na szczęście sytuacja nie jest tak zero-jedynkowa jak ją przedstawiłem we wstępie. Jest duża szansa, że lubisz znacznie więcej zdrowych rzeczy niż Ci się wydaje. Weź kartkę, długopis i zapisz na kartce to co lubisz. Przejrzyj dokładnie swoje zapiski i poszukaj tam tych potraw/składników które lubisz i są zdrowe. Staraj się zwielokrotnić ich występowanie w Twoim jadłospisie.

Nie bój się eksperymentować! Może okazać się, że przez całe swoje życie unikałeś czegoś bardzo smacznego i zarazem zdrowego. Najlepszy przykładem będzie moja znajoma która kiedyś kategorycznie stwierdziła, że nienawidzi owoców morza. Spytałem ją dlaczego i w ten sposób dowiedziałem się, że nigdy ich nawet nie spróbowała. Kiedy spotkałem się z nią po kilku latach dowiedziałem się, że przepada za krewetkami:) Nawet jeśli coś wydaje Ci się paskudne samo spróbowanie Cię nie zabije. Jeśli masz możliwość próbuj jak najwięcej potraw jak możesz świat jest pełen cudownych smaków.

Nie przeginaj! Tryb diety większości z nas kończy się po pierwszym kebabie na mieście. Mówmy sobie no cóż zawiodłem całą dieta na nic idę do McDonalda:). Nie możesz mieć tak skrajnego podejścia. Zaplanuj w sowim jadłospisie niezdrowe jedzenie. Zadbaj o proporcje np. 25% niezdrowego 75% zdrowego. Jeśli ten kebab będzie ujęty i zaplanowany znacznie łatwiej będzie Ci pozostać przy pozostałych dobrych nawykach żywieniowych. Niestety Duży hamburger duże frytki i dietetyczna Cola nie liczą się jako ta zdrowa część Twojego jadłospisu;)

Dziel się radością z gotowania! Może jeszcze o tym nie wiesz, że siedzi w Tobie gdzieś głęboko ukryty mistrz kuchni? Poszukaj interesujących i zdrowych przepisów i zaproś swoich znajomych do domu na ucztę. Czy jest coś wspanialszego niż dzielenie się jedzeniem?;) Oczywiście niezdrowy deser i piwko do tego są jak najbardziej dozwolone zgodnie z poprzednią wskazówką.

Unikaj słowa dieta! Tak jak pisałem we wstępnie słowo dieta ma negatywne konotację. Nie musisz znajomym ze smutkiem wypisanym na twarzy mówić jestem na diecie gdy proponują Ci ociekające tłuszczem żeberka. Nie masz na nie ochoty i tyle:)

Jakie masz swoje sposoby na pilnowanie zdrowego odżywania się? Podziel się z nami w komentarzu. Jeśli chcesz abyśmy pomogli Ci się zmienić zapraszam na pokład Wyzwania 90 Dni!.

MateuszJak zacząć się zdrowo odżywiać?

Dodaj komentarz