Jak opanować złość i frustrację?

3.1

Umiejętność kontrolowania swojego gniew jest jedną z kluczowych kwestii jeśli chcesz w pełni korzystać ze swojego potencjału i żyć zgodnie ze swoimi marzeniami. Czasami każdego z nas ponosi i pozwolimy naszemu gniewowi całkowicie przejąć kontrolę nad naszym zachowaniem… Jesteśmy tylko ludźmi i każdemu z nasz może zdarzyć się utracić kontrolę – ciągłe oczekiwanie idealnego zachowania może tylko doprowadzić do depresji lub innych poważnych zaburzeń psychicznych…

Smutne jest jednak to, że jeśli damy się ponieść naszej złości to zazwyczaj sabotujemy nasz związek, przyjaźń, pracę lub ogólne samopoczucie. Na szczęście istnieje wiele sposobów dzięki którym jesteśmy w stanie nauczyć się kontrolować i odpowiednio kanalizować nasz gniew – częścią z nich zamierzam się dzisiaj z Tobą podzielić. Zainteresowany?

Czym jest gniew?

Gniew to bardzo silne emocja rodząca się z poczucia dyskomfortu, wrogości lub całkowitej przeciwstawności skierowanej w stronę innej osoby, okoliczności lub rzeczy. Czasami towarzyszy mu chęć wyrządzenia krzywdy. Gniew stanowi połączenie Twoich myśli, uczuć oraz zachowań w sytuacjach gdy jesteś (lub wydaje Ci się, że jesteś) sfrustrowany złymi warunkami lub „niesprawiedliwym” (według własnego systemu przekonań) zachowaniem innych ludzi.

Większość ekspertów z dziedziny ludzkiej psychologii zgodnie twierdzi, że gniew jest całkowicie normalną i bardzo potrzebną ludzką emocją. Jest niezbędny do naszego przetrwania w sytuacjach gdy jesteśmy atakowani, w jakikolwiek sposób zagrożeni lub po prostu czujemy, że musimy się bronić.

Z drugiej strony jeśli stracimy nad nim kontrolę to gniew może stać się źródłem prawdziwej destrukcji naszego życia i prowadzić do rozlicznych problemów. Wybuchanie złością w stosunku do każdej osoby, która nam nie pasuje lub w obliczu każdej frustrującej nas choć w najdrobniejszym stopniu sytuacji jest całkowicie pozbawione sensu i nie prowadzi do niczego dobrego. Zresztą normy społeczne oraz prawo wyznaczają granice odnośnie tego jak daleko możemy dać ponieść się swoim emocjom.

Wyrażanie gniewu

Wyrażanie swojego gniewu wydaje się być czymś potrzebnym dla zachowania naszego zdrowia psychicznego ale z drugiej strony powinniśmy nauczyć się robić to w sposób asertywny a nie agresywny. Jeśli chcesz być człowiekiem sukcesu to musisz nauczyć się zakomunikować swoje potrzeby oraz pragnienia bez atakowania innych ludzi. Za każdym razem gdy wybuchasz gniewem w stosunku do innych ludzi nie tylko sprawiasz, że przyjmują postawę defensywną ale dodatkowo zaogniasz całą sytuację. Zamiast przybliżać, tylko oddalasz się od zamierzonego celu i sprawiasz że inni zaczynają dystansować się od Ciebie. Agresywne wyrażanie swojego gniewu skutecznie rujnuje związki z innymi ludźmi zarówno na polu prywatnym jak i zawodowym.

Opanowanie gniewu

Najgorszym możliwym scenariuszem jest tłumienie go w sobie – starasz się o tym nie myśleć i przekierować swoje skupienie na coś innego. Taka postawa w długotrwałej pespektywie czasowej może obrócić się przeciwko Tobie. Według jednej z teorii Zygumnta Freuda gniew (ja każda inna emocja) znajdując się pod presją kumuluje się niczym podgrzewana para w pojemniku. Jeśli nie znajdziesz ujścia dla swojej emocji ryzykujesz bardzo wiele… nawet skrzywdzenie samego siebie! Długotrwałe tłumienie gniewu może zwiększyć ciśnienie krwi, wywołać wrzody lub nawet doprowadzić do głębokiej depresji. To nie wszystko –  z punktu widzenia psychologicznego takie nastawienie może prowadzić do patologicznych zachowań tj. postawa pasywno-agresywna lub cyniczno-krytyczna wobec otaczającej rzeczywistości. Każda z nich będzie prowadziła do osłabienia (a w dłuższej perspektywie zaniku) relacji z innymi ludźmi i uczyni Cię naprawdę nieszczęśliwą osobą.

Radzenie sobie z gniewem

Ostatecznie chodzi o to aby nauczyć się jak się uspokoić bez tłumienia w sobie tej emocji. Można to osiągnąć poprzez odpowiednie zastosowanie pewnych strategii:

  • Naucz się relaksować. Istnieje wiele technik relaksacyjnych, jak np. głębokie oddychanie, wizualizacja lub medytacja, która mogą Ci pomóc opanować Twój gniew. Jeśli wolisz podejście skupione bardziej na Twojej fizjonomii, to możesz wybrać się na spacer, siłownię lub zająć się porządkowaniem swojego domu (co przyniesie dodatkowe korzyści). Zdziwisz się jak trochę aktywności fizycznej może wpłynąć na Twoje samopoczucie.
  • Rozwiązanie problemu. Czasami złość oraz frustracja są spowodowane wyzwaniami, które przekraczają (a przynajmniej tak Ci się wydaje) Twoje możliwości. Zamiast zagłębiać się w poczuciu beznadziejności własnej sytuacji lepiej skupić się na tym w jaki sposób najlepiej rozwiązać zaistniały problem. Oprócz tego zrozumienie, że złość niczego nie rozwiąże ani nie sprawi, że poczujesz się lepiej (tak naprawdę sprawi, że poczujesz się gorzej) pomaga skupić na faktycznym poradzeniu sobie z daną sytuacją.
  • Lepsza komunikacja. Czy zdarzyło Ci się kiedykolwiek w trakcie sporu wpaść w kłopoty poprzez wypowiedzenie pod wpływem gniewu kilka naprawdę krzywdzących drugą osobę słów? Cóż, zgodzisz się w takim razie ze mną, że w takich sytuacjach gniew nie doprowadził do niczego dobrego. Zamiast wdawać się w kłótnię skup się na tym co tak naprawdę chcesz osiągnąć poprzez tę rozmowę. Dobra komunikacja składa się z umiejętności słuchania, myślenia i logicznego analizowania argumentów, a nie wykrzykiwania swoich racji pod wpływem gniewu.
  • Użyj poczucia humoru. Humor stanowi idealny sposób na rozładowanie zbyt napiętej sytuacji. Jeśli pomyślisz tylko przez chwilę nad tym w jaki sposób możesz nadać zabawny kontekst do całej sytuacji, możesz całkowicie zmienić swoją perspektywę. Ciężko jest być wkurzonym gdy cały czas chichoczesz pod nosem. Pomyśl, czy naprawdę stanie się coś złego jeśli będziesz się śmiał z rzeczy, które doprowadzają Cię do czerwoności? Naprawdę nie musisz brać całego życia ciągle na poważnie.
  • Zmień swoje środowisko. Czasami gdy czujesz napływ gniewu dobrze jest natychmiastowo zmienić swoje środowisko. Zdziwisz się jakie cuda może działać sama tylko zmiana otaczającej Cię scenerii. To odnosi się do każdej emocji, której chciałbyś się pozbyć, nie tylko gniewu. Zrób sobie przerwę, przespaceruj się i zajmij się czymś innym. Kiedy wrócisz do problemu, który Cię rozwścieczył będziesz w stanie spojrzeć na niego pod zupełnie innym kątem dzięki czemu być szybciej wpadniesz na najlepszego rozwiązanie,.

Gniew to naprawdę całkowicie normalna emocja, która jest niezbędna dla Twojego przetrwania, ale z drugiej strony doprowadzony do ekstremum może być niesamowicie krzywdzący zarówno dla Ciebie jak i innych. Naucz się kontrolować swój gniew, a zobaczysz o ile prostsze stanie się Twoje życie. Samo tylko uśmiechanie się w korkach znacząco poprawiło moje samopoczucie na cały dzień i z pewnością uczyniło mnie znacznie zdrowszym człowiekiem…

Podziel się!
adminJak opanować złość i frustrację?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *